برگزاری دوره های آموزشی پیش از دریافت کارت بازرگانی

برگزاری دوره های آموزشی پیش از دریافت کارت بازرگانی

دسته بندی : اخبار شناسه خبر : 111 تاریخ انتشار : 1394/08/25 توسط 1631 نفر دیده شد

برگزاری دوره های آموزشی پیش از دریافت کارت بازرگانی

دوره های آموزشی پیش از دریافت کارت بازرگانی روز دوشنبه 25 آبان 94 در سالن اجتماعات اتاق همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق همدان، سید امیر باقرزاده در تعریف مقررات صادرات و واردات گفت "ضوابط حاکم بر تجارت خارجی کشور که به دولت اجازه می دهد از طریق  مجاز، غیر مجاز و مشروط کردن ورود و صدور کالا و خدمات و وضع تعرفه های تجاری بر ایجاد تعادل و توازن در تراز تجاری کشور و توسعه مطلوب و متوازن اقتصادی تلاش نماید."

باقرزاده اهداف صادرات و واردات را به ترتیب زیر نام برد:

1-    حمایت از صنایع داخلی کشور(صنایع نوزاد)

2-    ایجاد توازن در تراز تجاری

3-    پاسداری از مبانی فرهنگی و ارزش های اخلاقی جامعه

4-    کسب درآمد و تامین بخشی از بودجه کشور

5-    اهداف سیاسی

وی با بیان اینکه "کالاهاي صادراتی و وارداتی به سه گروه (مجاز، مشروط، ممنوع) تقسیم می شوند" با استناد به ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات اظهار کرد "افرادی که مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاري می کنند مستلزم داشتن کارت بازرگانی هستند که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی یا اتاق تعاون ایران صادر و به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت می رسد."

باقرزاده شرایط اخذ کارت بازرگانی را نام برد:

- داشتن حداقل سن 23 سال تمام

- احراز اهلیت متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی

- داشتن سه سال سابقه فعالیت تجاری متصل یا منفصل با ارائه اظهارنامه مالیاتی

- ارائه پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مشروط به سپری شدن سه سال از تاریخ صدور به انضمام اظهارنامه مالیاتی

- اخذ کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان

- داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه

- دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی کشاورزی، معدنی و خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مشروط به سپری شدن دو سال از تاریخ صدور

- ارائه کنندگان مدارک مثبته مبنی بر حداقل سه سال سابقه فعالیت در زمینه تجارت با تشخیص اتاقهای بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران

- داشتن محل کسب متناسب با رشته فعالیت اعم از ملکی یا استیجاری

- ارائه تصویر سند مالکیت به تایید یکی از تشکلهای خانه صنعت و معدن، اتحادیه، انجمن ها  و اصناف

- در صورت استیجاری بودن، ملک باید دارای کاربری تجاری و اداری باشد و ارائه تصویر سند مالکیت به انضمام اجاره نامه دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات

وی با تعریف سيستم  ثبتارش "نوعي سيستم آماري- عملیاتی که از آن طريق ضمن انجام دقیق و سریع عملیات ثبت سفارش؛ می توان هر لحظه متوجه شد چه کالاهايي قرار است از چه کشورهایی وارد کشورمان شود" خاطرنشان ساخت " اطلاعات اين سيستم در تصمیم گیری برای واردات بسیار موثر است." 

مراحل اخذ کارت بازرگانی

طاهره ایزدی مسئول امور تشکل ها نیز در این جلسه ضمن معرفی کامل اتاق در قالب تور آشنایی با اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی از تاریخچه، قانون، چشم انداز، مأموریت، استراتژی و ارکان و حوزه ها بالاخص تشکل ها مباحث مبسوطی را بیان نمود و به سؤالات شرکت کنندگان در زمینه برنامه های آتی اتاق پاسخ داد.

فریبرز پیرایش کارشناس خدمات بازرگانی اتاق همدان نیز "صدور کارت های بازرگانی از سه طریق زیر" امکان پذیر است که عبارتند از:

1-    از طریق اتاق بازرگانی هر استان؛

2-    اتاق تعاون؛

3-    برای یک نوبت، که فرد متقاضی یک واردات است و همچنین کسانی که پروانه بهره برداری دارند،از طریق سازمان صنعت و معدن و تجارت.

وی با بیان مراحل ثبت نام گفت "در اولین گام متقاضی وارد سایت cscs.ir شده و پیشخوان اینترنتی را انتخاب می کند و وارد مرحله ی ثبت نام می شود، که در این مرحله اگر متقاضی برای شخص خود (حقیقی) کارت بخواهد باید شماره ملی خود را وارد نموده و اگر برای شرکت باشد باید شناسه ی شرکت را وارد کند و بعد مراحل را به ترتیب ادامه دهد." وی در ادامه افزود "در مراحل بعدی عملیات ثبت نام در کادر بالای صفحه مواردی شامل فرم های گواهی وجود دارد که باید آن  ها را (فرم الف، فرم د، فرم 186 و ...) از سایت مربوط کپی کرده و بعد از انجام مراحل ثبت نام به تمامی مراکز مراجعه نموده و در نهایت مدارک را اسکن نموده و در سامانه قرار دهد."

پیرایش خاطر نشان ساخت "گواهی مبدأ سربرگی و مخصوص کشورهای آسیایی و آفریقایی می باشد و فرم A برای کشورهای اروپایی و آمریکا هست که 6 برگی می باشد."

در پایان پیرایش آموزش های لازم جهت گواهی مبدأ و فرم A را بیان نمود و همچنین اطلاعاتی در مورد اظهارنامه گمرکی در اختیار شرکت کنندگان گذاشت.

انواع صادرات و واردات

عبدالحسین توسلی با تعریف گمرک به عنوان "سازمانی که به عنوان یک دروازه بان ورود و خروج کالاها را در ورودی های کشور کنترل می کند" به بیان انواع صادرات و واردات به شرح زیر پرداخت:

صادرات:

الف: قطعی "معاف از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض و مالیات و تنها مشمول هزینه های گمرکی می شود"

ب: موقت

واردات:

الف: قطعی "کالاهایی که برای مصرف یا فروش سفارش داده می شوند"

ب: "موقت "کالاهای خاصی که برای منظوری خاص در مدت معین وارد کشور و سپس خارج می شوند"

ج: کالاهای مرجوعی "کالاهایی که به علت ممنوعیت یا غیرمجاز بودن و یا عدم تطبیق مجوزها باید به کشور مبدأ بازگردانده شوند."

وی مراحل ثبت سفارش کالا را به ترتیب زیر بیان کرد:

1-    اخذ پروفرما از فروشنده کالا

2-    آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش

3-    مراجعه به اداره بازرگانی جهت تکمیل فرم ثبت سفارش

4-     اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات از سازمان های ذیربط

5-    اخذ بیمه

6-    در صورت گشایش اعتبار اسنادی مراجعه به بانک

توسلی همچنین کالای متروکه را چنین تعریف کرد "کالایی که در فرودگاه ها پس از دو ماه و در سایر اماکن گمرکی 4 ماه و با موافقت گمرک برای 4 ماه دیگر (جز در موارد قهری) ترخیص نگردد متروکه محسوب گردیده" و تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می گردد و پس از آن گمرک هیچ دخل و تصرفی در آن نخواهد داشت.

وی در خصوص مرور زمان در گمرک بیان کرد "زمان در تشریفات گمرکی مهم است و با گذشت زمان مقرر هیچگونه اعتراضی مورد قبول و پذیرش نیست و جهت اضافه پرداخت و یا دریافت، هر دو طرف (گمرک و اشخاص) فقط تا 8 ماه (مگر در مواقع قطع مرور زمان) می توانند نسبت به مطالبات خود اقدام نمایند."

عنوان سایت مرجع :
آدرس سایت مرجع : لینک
اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی همدان
آرشیو خبرنامه ها
اتوماسیون اداری
ثبت نام آنلاین کارت بازرگانی
طرح شکایات
تماس باما
نقشه سایت
English