سمینار دو روزه شیوه های تقسیم کار مطلوب در تشکل های اقتصادی با موضوع وظایف، اختیارات و مسئولیت های هیئت مدیره و مدیر اجرایی تشکل ها روزهای دوشنبه و سه شنبه 23 و 24 آذر ماه 94 در سالن جلسات اتاق همدان و با حضور مدیران و نمایندگان تشکل های استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق همدان، در این سمینار که مدرسین آن آقایان هادی حدادی مدیر عامل مؤسسه پویش گران عرصه سوم و سپهر برزین مهر مدیر اجرایی سندیکای صنعت برق ایران بودند، در آغاز هدف گذاری و تأثیرگذاری تشکل ها بر دولت مورد بحث قرار گرفت و تلاش شد نگرش تشکل ها به هدف گذاری و نتیجه محوری تغییر یابد.
همچنین با بیان تمایز بین رهبری و سیاست گذاری و مدیریت اجرا و تفاوت های میان کارایی و اثربخشی از حضار خواسته شد تا جمله "مدیریت یعنی درست انجام دادن کارها، رهبری یعنی انجام کارهای درست" را در مدیریت تشکل ها به بحث گذارند و از این طریق تلاش شد نحوه تقسیم کار در تشکل ها آسیب شناسی شود.
در ادامه با تعریف حکمرانی مطلوب و معرفی مدل سیاست گذاری؛ ارتباط بین هیئت مدیره و دبیر (مدیر) اجرایی صورت بندی گردید.
همچنین با بیان اینکه "مدیریت از حکمرانی جداست" بر این نکته تأکید شد که "در انجمن های کارفرمایی استخدام یک مدیراجرایی تمام وقت، حرفه ای و خارج از هیئت مدیره برای امر سازماندهی مؤثر تشکل ها ضروری است و باید بین وظایف و مسئولیت های وی با هیئت مدیره خط مشخصی وجود داشته باشد."
در میانه مباحث و نظرات نیز با ذکر مثال هایی از تجربیات موفق داخلی از جمله سندیکای صنعت برق یادآوری گردید که "با وجود مشکلات و موانع موجود در جامعه، شکل دهی به ساختاری تعریف شده، مشخص، کارآمد و اثرگذار در درون تشکل های کارفرمایی امکان پذیر است و در صورت شکل گیری، تفکیک وظایف و مسئولیت ها در هرم مدیریتی تشکل ها و تلاش برای اجرای صحیح آنها، بستر لازم برای شکل گیری سازمانی کارآمد و مؤثر فراهم می شود."
در این سمینار حوزه های اصلی وظایف هیئت مدیره، سه بخش "رهبری سیاست ها، تضمین عملیات اجرایی و ایجاد و حفظ روابط با ذینفعان" معرفی شد و در پایان اساتید با تأکید بر اینکه "هیئت مدیره باید در بیان انتظارات خود شفاف باشد" موارد زیر را از جمله الزامات مدیریت صحیح برشمردند:
الف- هیئت مدیره هرگز نباید به طور مستقیم به کارکنان دستور یا به کارشان سمت و سو دهد؛
ب- کارکنان نباید به صورت مستقیم به هیئت مدیره شکایت کنند یا به این کار تشویق شوند؛
ج- ضرورت مشورت هیئت مدیره با کارکنان.