نشست رییس اتاق همدان با حضور احمدعلی بابایی رییس اداره فرش استان و فعالین حوزه فرش همدان روز چهارشنبه 13 مردادماه 1395 در سالن جلسات اتاق همدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق همدان، علی اصغر زبردست در این جلسه با بیان اینکه "از دیرباز دو محصول فرش و پوست چرم، در صنایع دستی همدان قدمت و سابقه دیرین دارند" اظهار کرد "در تمام شرایط سخت اقتصادی سعی شده این دو محصول به عنوان اصالت استان حفظ شود."
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان ساخت "تحریم علت اصلی کمرنگ شدن صادرات فرش در استان بوده است."
وی با گلایه از اداره فرش استان تصریح کرد " مسئولین با مشاهده مشکلات باید به فکر تدبیر و چاره ای می شدند تا همدان هم مانند سایر شهرهای کشور در شرایط رکود اقتصادی می توانست به فعالیت خود ادامه بدهد."
وی با اشاره به اینکه "7 کشور به عنوان بازار هدف تعریف شده است که 3 کشور آن در اروپا است" خواستار "بازدید تعدادی از صادرکنندگان، تولیدکنندگان و بافندگان فرش از کشورهای هدف در حوزه فرش شد تا با انجام این کار بافت قدیمی را تغییر داده و با توجه به نیاز بازار اقدام به تولید کنند."
عضو اتاق ایران خاطرنشان ساخت "اگر طرح، نوع بافت و رنگ فرش به همان ترتیب قدیم بماند نباید انتظار موفقیت در صادرات فرش استان و مطرح شدن در سطح جهانی را داشت."
رییس اتاق همدان تأکید کرد "در اتاق ایران پیگیر قطع دخالت وزارت صنایع و سایر ارگان های دولتی در حوزه صادرات فرش از بخش خصوصی هستیم."
مهندس زبردست همچنین خواستار "برگزاری جلسات با حضور فعالین حوزه فرش در اتاق همدان به صورت ماهیانه" شد و بیان کرد "صادرکنندگان و بافندگان به برگزاری نشست باهم اقدام کنند تا از این طریق از مشکلات یکدیگر اطلاع پیدا کرده و با هم اندیشی در پیشبرد بهتر امور اقدام نمایند."
وی همچنین اعلام کرد "در صورت نیاز به برگزاری دوره های آموزشی جهت آگاهی فعالین حوزه فرش با علم روز تولید و صادرات فرش، اتاق همدان آماده همکاری و برگزاری دوره های مورد نیاز است."
احمدعلی بابایی نیز در این جلسه با بیان اینکه " مسائل و مشکلات فعالین حوزه فرش عمدتا با بخش خصوصی مرتبط است" اظهار کرد "برگزاری این جلسات می تواند کارگشا و راهگشا باشد."
رییس اداره فرش استان همدان تصریح کرد "در سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد هستیم بدون حمایت بخش دولتی در حال حاضر امکان فعالیت تشکل های بخش خصوصی در هیچ حوزه ای امکان ندارد."
وی اظهار کرد "سیاست گذاری های کلان در سطح دولت مرتبط با تحولات و تحرکات بخش های مختلف به ویژه فرش دستباف صورت گرفته است."
بابایی "سیاست های دولت بعد از برجام را مثبت ارزیابی کرد" و خاطرنشان ساخت "اگر بخش دولتی در سال های گذشته آگاهانه عمل می کرد و در بخش خصوصی تحرک ایجاد می کرد الان می توانستیم شاهد حضور فرش دستباف استان در بازارهای جهانی باشیم."
رییس اداره فرش استان مشکل اصلی در صادرات فرش همدان را "صادرات خاص" بیان کرد و افزود "به علت اینکه فرش همدان بازار خاص در آمریکا و کانادا داشت، همین امر موجب شد تا در دوران تحریم بیشترین آسیب را متحمل شویم."
وی مشکلات حوزه فرش را در چهار بعد به ترتیب ذیل بیان کرد:
1- ابعاد فنی و تولیدی
2- ابعاد تجاری و بازرگانی
3- ابعاد حمایتی- مالی
4- ابعاد ساختاری- تشکیلاتی
گفتنی است در این
جلسه فعالین حوزه فرش استان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و عوامل
تأثیرگذار در عدم پیشرفت و جهانی شدن فرش همدان رابیان کردند که اصلی تریت علل:
عدم شناخت بافندگان از فرهنگ بازارهای نیاز، عدم وجود شناسنامه برای فرش صادراتی،
عدم وجود بازار تقاضا، بالا بودن هزینه حمل و نقل، نداشتن سرمایه کافی برای تهیه
مواد اولیه و .... برشمردند."
در این جلسه نماینده مارتفا "اولین پنجره تجارت الکترونیک ایران که باعث کاهش هزینههای بازاریابی و تولید شده و ضمن استفاده از تکنولوژی نوین حفظ و گسترش دامنه مشتریان را به دنبال می آورد" نیز حضور داشت.
نماینده شرکت، هدف «مارتفا» را ارتباط بین تجار و تولیدکنندگان در جهت توسعه صادرات با رویکرد برندینگ برای محصولات ایرانی در فضای رقابت جهانی عنوان کرد و افزود "این سامانه مشاوره استاندارد سازی محصولات را نیز ارائه میدهد."
وی اظهار کرد "این سامانه که «مارتفا» نام دارد به مفهوم بازار فارسی، نخستین پنجره صادرات الکترونیک ایران است."
نماینده سامانه مارتفا اظهار داشت" کمبود اطلاعات تجاری ضعف بزرگی در بین فعالان اقتصادی است که با تجارت الکترونیک و استفاده از متدهای نوین در حوزه اقتصادی جبران می شود."
وی گفت" اطلاعات شرکت های صادرکننده بصورت منسجم و یکپارچه در این سایت درج می شود و تولیدکنندگان می توانند برند خود را به دنیا معرفی کنند". به گفته نماینده مارتفا "تاجران خارجی با ورود به مارتفا به راحتی می توانند محصولات کشورمان را جستجو کنند، شرکتهای ایرانی لیست شده و اطلاعاتی از سوابق شرکت، تعداد کالاها، حجم مبادلات و قیمت کالاها، زمان و روش تحویل را جویا شده و سفارش خرید را به تولیدکنندگان و بازرگانان ارائه دهند."
وی با بیان اینکه "مارتفا محصولات را به 4 زبان فارسی، انگلیسی، روسی و عربی به دنیا معرفی می کند افزود: کلیه ارتباطات مشتریان خارجی نیز با شرکتهای داخلی ترجمه می شود."
او ادامه داد "این سامانه مشاوره استاندارد سازی محصولات را با کشور هدف ارائه می دهد و نهایتا در تدوین قرارداد محکم و ترخیص صادراتی نیز خدمات مناسبی ارائه خواهد داد."