سمینار آموزشی پیش دریافت کارت بازرگانی و عضویت با هدف آشنایی با بخش های مختلف و شرح وظایف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و قوانین و مقررات صادرات و واردات روز شنبه5 مهر ماه 1399 در سالن جلسات اتاق همدان با حضور جمعی از افراد واجد شرایط برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق همدان، در ابتدا روح اله پورعراقیان در خصوص "بخش صدور کارت و مراحل و چگونگی طی تشریفات قانونی به منظور دریافت کارت بازرگانی، قوانین و مقررات مهم در خصوص فعالیت با کارت بازرگانی و سایر زمینه های مرتبط" توضیحاتی ارائه نمود.
پورعراقیان همچنین به بیان توضیحاتی درخصوص "نقش و جایگاه اتاق های بازرگانی در کشور و فعالیت های این تشکل بزرگ" پرداخت.
در ادامه پیام شمسی کارشناس مرکز داوری اتاق همدان به بیان "شرح وظایف مرکز داوری اتاق همدان" پرداخت و یادآور شد "فعالین اقتصادی هنگام عقد قراردادهای تجاری عنوان مرکز داوری را در قرارداد قید نمایند."
شمسی همچنین "اختیارات مرکز داوری را" توضیح و اظهار نمود "مرکز داوری اتاق همدان همه روزه جهت پاسخگویی به مسائل و مشکلات اعضاء در محل اتاق همدان حضور دارد."
در ادامه باقرزاده کارشناس مسئول واحد بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص سرفصل های زیر به تفصیل برای حاضرین با مثال های کاربردی، توضیحات مبسوطی را بیان داشت:
- آشنایی با قوانین و مقررات صادرات و واردات
- اهداف مقررات صادرات و واردات
- تاریخچه مقررات صادرات و واردات کشور
- تقسیم بندی کالاهای صادراتی و وارداتی
- کارت بازرگانی و شرایط و ضوابط اخذ آن
- سامانه کارت هوشمند و اهداف آن
- موانع و مشوق های صادرات
- جایگاه ایران در تجارت جهانی
سخنران بعدی سمینار مجید عظیمی کارشناس مسئول ترانزیت کالا در اداره گمرک استان به بیان "قوانین گمرک و چگونگی طی مراحل صادرات و واردات از مبدا تا مقصد و فرآیند آن" پرداخت.
عظیمی در ادامه "نحوه ثبت سفارش در سامانه گمرک را و شیوه نامه جهت درج اطلاعات در سایت مربوطه را تشریح و مکانیسم عملیاتی لازم را به صورت کارگاهی" بیان نمود.
سخنران آخر این سمینار سعید شکریان جم از کارشناسان ارشد مالیاتی استان توضیحات خود را جهت رعایت تشریفات قانونی مرتبط با حوزه مالیات برای فعالان و اعضای اتاق در ۹ بند کلی به صورت زیر ارایه نمود:
1- ثبت نام کد اقتصادی از طریق سایت و مراجعه به اداره امور اقتصادی و دارایی محل
۲- نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک
۳- صدور فاکتور فروش
۴- ثبت نام جهت کد مالیات بر ارزش افزوده
۵- صندوق فروش که خیلی در این مرحله برای اعضا مهم نیست
۶- ارسال لیست معاملات فصلی از طریق سایت
۷- ارسال لیست حقوق کارکنان
۸- تسلیم اظهارنامه مالیاتی
۹- تنظیم دفاتر و اسناد بر اساس واقعیت
شایان ذکر است این دوره آموزشی به صورت ماهیانه به همت واحد آموزش و حوزه صدور کارت بازرگانی اتاق همدان برگزار می شود و حضور افراد واجد شرایط دریافت کارت بازرگانی در این دوره الزامی می باشد.
گفتنی است به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا افراد واجد شرایط در شهرستانها به صورت مجازی در کلاس شرکت نمودند