به دنبال بازارهای هدف صادراتی
سمینار آموزشی معرفی بازارهای هدف محصولات صادراتی در تاریخ 28 مهرماه 1394 در سالن اجتماعات ساختمان شماره 2 سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با حضورتدریس سید حسن افتخاریان از اتاق ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق همدان، افتخاریان بیان کرد "آنچه درواقعیت وجود دارد این است که در تبادل کالاها وخدمات، تعدادزیادی شرکتهای واسط وجود دارند" اما "شرکتهای واسط تجاری علاوه برعمده فروشی و خردهفروشهای کشورصادرکننده و واردکننده کالاها وخدمات،باشرکتهای بزرگ تجاری نیزهمکاری مینمایند."
وی فعالیت شرکت های واسط را برشمرد و خاطرنشان کرد "شرکتهای واسط تجاری در ژاپن 40درصد صادرات و 70 درصد واردات کشوررادراختیاردارند و شرکتهای صادراتی هنگ کنگ بیش از 50 درصد ارزش تجاری صادرات چین به سایرنقاط دنیا را انجام می دهند."
به گفته افتخاریان علت همکاری شرکتهای تولیدکننده با شرکتهای واسط تجاری را به عوامل زیر می توان خلاصه کرد:
1-فاصله بازارصادراتی ومشخصه های مرتبط با آن(ریسک صادرات،الزامات قراردادهای بین المللی وتفاوتهای فرهنگی)
2-هزینههای مربوط به صادرات: زمانیکه شرکتهاهزینههای مرتبطباصادرات رامیسنجند،اگراین هزینههابرای اقدام صادراتی مقرون به صرفه باشد خودبه صورت مستقیم اقدام به صادرات مینمایند واگرهزینه شرکت مدیریت صادرات مقرون به صرفه باشدازطریق آن اقدام خواهند کرد.
3- هم صادرکننده وهم مصرف کنندگان ومشتریان هزینهای راصرف یافتن شریک تجاری مناسب می نمایند.
وی در ادامه بیان کرد "براساس این تکنولوژی واسطه گری،شرکتهای کوچک فقط قادربه فروش دربازارهای داخلی هستند و شرکتهای متوسط ازطریق واسطههای صادراتی اقدام می کنند و شرکتهای بزرگ محصولات خودرابه مصرف کنندگان (مشتریان) نهایی دربازارهای صادراتی عرضه می کنند."
وی نتیجه حاصل از این تکنولوژی را "ایجاد عمده فروشهایی درداخل کشورها دانست که چون قادربه توزیع هزینه های ثابت هستند،برای آنها کارکردن با واسطه های صادراتی دارای ارزش است."
آقای افتخاریان در تعریف شرکت مدیریت صادرات گفت "یکی ازانواع واسطه های صادراتی(Export intermediaries)است که برای کمک به بنگاه های اقتصادی درجهت ورودبه بازارهای جهانی ایفای نقش می کند و شرکتهای بزرگ برای دسترسی به سایربازارها ازشرکتهای مدیریت صادرات بهره می برند."
وی در ادامه مختصات شرکت مدیریت صادرات را"اطلاع رسانی جامع در نشریات،داشتن اطلاعات خاص هرکشور،جلب اطمینان مشتری نسبت به تخصص شرکت مدیریت صادرات،ارتباط با نهادها و موسسات دولتی برشمرد" و از مزایای شرکت مدیریت صادرات هم چون"صرفه جویی درزمان،انجام سریع صادرات وتسهیل درامورصادرات،صرفه جویی درمیزان هزینه وکاهش ریسک در صاردات"نام برد.
افتخاریان كنسرسيومصادراتي را "تركيب ي داوطلبانه از چندشركت،باهدف توسعه فروش كالاها وخدمات اعضاي خود درخارج ازمرزهاي كشور و تسهيل صادرات اين محصولات ازطريق يك اقدام مشاركتي تعریف کرد."
وی در پایان به انواع کنسرسیوم صادراتی بر اساس نوع فعالیت اشاره و سه مورد را بدین شرح ذکر کرد:
"كنسرسيوم مديريت ترويج و بازاريابي(اين كنسرسيوم براي اعضاي خود خدمات وفعاليتهاي ترويجي و تبليغاتي دردوطيف مقدماتي وپيشرفته انجام ميدهد)، كنسرسيوم مديريت فروش صادراتي (اين كنسرسيوم علاوه برفعاليتهاي ترويجي،طبق ضوابط و با توافقات تعيين شده،محصولات اعضا را نيز به فروش مي رساند و ميتواندمعيارهاي يكسان سازي كيفيت و قيمت،را نيزبرعهده بگيرد)، كنسرسيوم كيفي (كنسرسيومهايي هستند كه برنامه ريزي ونظارت برمديريت عملكردبنگاههاي عضوخود در تمامي فرآيندهاي زنجيره ارزش منتهي به صادرات راعهده دارخواهند بود)"